15 februari ~ Prokofiev Muzikale dagboeken

20:30 – 22:30 Tindalvilla

Abbie de Quant (foto Alessandro Aiello) fluit ~ Maarten den Hengst piano ~ Carel Alphenaar voordracht

Sergei Prokofiev drie delen uit Romeo en Julia opus 75 piano solo: Montaues & Capulet, Friar Lawrence, Mercurio,
Melodieën Op.35 nummer 1, 2en 4 fluit en piano
Sonate nr. 2 Op. 94 fluit en piano

Edison DenisovSonate (1960)

De fameuze fluitiste Abbie de Quant, de pianist Maarten den Hengst en voordrachtkunstenaar Carel Alphenaar presenteren een programma rond Sergei Prokofiev (1891-1953).

Diens muziek wordt afgewisseld met de voordracht van fragmenten uit zijn dagboeken, die een verrassend beeld opleveren van van zijn denk- en gevoelswereld tijdens de Russische Revolutie. Zo schreef hij in 1917: “Op veel hoofdstraten van de stad werd geschoten, maar op het conservatorium was men vooral bezig met muzikale repetities en vergat men de stad snel. Ik meen dat de omwenteling schitterend verloopt.” Niets kon kennelijk Prokofiev’s concentratie op zijn muzikale loopbaan verstoren; zo deed hij verslag van een tournee door Nederland, waarbij hij het dure Amstel Hotel (17 gulden per nacht) verruilde voor een goedkoper pension, op aanraden van dirigent Pierre Monteux.

Naast werk van Prokofiev klinkt ook een fluitsonate van de non- conformistische Russische componist  Edison Denisov (1929-1996).

Abbie de Quant behaalde het einddiploma solospel Summa Cum Laude, ontving de Prix d’Excellence en het ‘Diploma di Onore’ van de Academia Chigiana te Siena. Ze won prijzen bij nationale en internationale concoursen waaronder het Belgisch-Nederlands Fluit Concours en het ARD concours van München. Ze trad op als soliste met vrijwel alle Nederlandse orkesten waaronder het Concertgebouw Orkest. Vanaf 1992 organiseerde zij in de Kleine Zaal een eigen kamermuziekserie en bedacht en organiseerde zij een aantal muziektheaterproducties die in het hele land zijn uitgevoerd. Zij was regelmatig op de radio te beluisteren en trad op in diverse televisieprogramma’s. Zij doceerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij gaf masterclasses in binnen- en buitenland en jureerde bij vele concoursen in Nederland en daarbuiten. Er verschenen tal van opnamen van haar werk bij onder andere EMI, CBS, Erasmus, Etcetera en Challenge Records.

Maarten den Hengst studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Mila Balawskaja en Jan Wijn en in Wenen bij professor Noel Flores. Hij volgde masterclasses bij o.a. Boris Berman, Igor Roma, Pascal Devoon en Menahem Pressler.Hij won prijzen op nationale en internationale concoursen zoals het YPF piano concours, het Concertgebouw Vriendenkrans concours en het Tbilisi International Piano concours in Georgië. Van 2012 tot 2017 was hij artistiek leider van de concertserie Vriendenconcerten in Amsterdam. Met zijn vrouw Ivana Alkovic vormt hij het pianoduo Amacord. In 2019 hebben zij de artistieke leiding van de serie Nieuwe Kerk Concerten in Haarlem op zich genomen, en verscheen hun cd  bij het label Zip Records, met werken van Debussy, Ravel en Bizet.

Carel Alphenaar was dramaturg/artistiek leider van Toneelgroep Centrum, vertaalde reeksen toneelstukken waaronder zeven Pinters en Angels in America van Kushner, schreef voor de jeugd een Hamlet-bewerking in verzen die op CD verscheen met Guus Janssen aan het klavecimbel. Alphenaar schreef opera-libretti voor o.a. Klaas ten Holt,  Theo Loevendie, Willem Jeths en Joey Roukens. Hij trad op als spreeksolist met vele orkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Hij is regisseur van de IJ-Salon waarin leden van het KCO kamermuziek maken in Muziekgebouw aan ´t IJ.



Kaarten kopen